Desenpregu Sai Ameasa ba Estabilidade Nacional
Crispin da Costa Perreira.,M.Si
Crispin da Costa Perreira.,M.Si
I.
Intrudusaun
Ekonomia sai hanesan fundamentu no mata dalan ba
nasaun hodi hare pregresu desenvolvementu seitor seluk. Ekonomia sai hanesan
baze determinasaun nasaun Timor Leste hodi responde prekupasaun povu tomak,
inklui estabilidade nacional. Mesmu nune, entre estebalidade no ekonomia iha
relasaun nebe forte/positivu hodi daet ba malu kuandu akontese problema.
Kuandu ita hare deklarasaun husi governu tinan
ikus konaba kresementu ekonomia Timor Leste as tebtebes kompara nasaun seluk
nebe nia ekonomia avancadu hanesan China, Indonesia, Singapura no sst. Maibe
reasaun publiku relasiona ho publikasaun kresementu nee mos makaas tamba
realidade kresementu nee la reflete kondisaun ekonomia rai laran. Duvidas nebe
sempre sai prekupasaun publiku liliu ekonomista sira maka konaba sasukat ou
indikadores makro ekonomia nebe governu uza hodi sukat kresementu nee. Exemplu
indikadores sira nee maka; rendementu povu, hamenus desenpregu, hasae kualidade
moris (asesu ba saude, edukasaun, informasaun). Refere indikadores ekonomia
nebe mensi iha leten, kresimentu ekonomia durante tinan tolu liu ba nebe tuir
deklarasaun governu katak komesa husi 2008-2010 kada tinan kuaze 9 to’o 12 pursentu la signifikante/la hatan ba
problema. Se kondisaun ekonomia rai laran governu husik i lakohi trata ho seriu
sei bele lori impaktu ba estabilidade nacional. Krecementu ekonomia nebe sai
nudar indikasaun progresu desenvolvementu ekonomia iha Timor Leste tenki
koresponde ho situasaun riil sociadade. Signifika katak krecementu tenki
ekilibre ho redusaun ema la servisu (desenpregu).
Nasaun Jamaica fo imajen ba Timor Leste hodi trata
ekonomia liliu problema kampo servisu ho diak hodi la bele hamosu problema
seluk. Tuir mai ita bele hare kazu nebe akontese iha Jamaica tamba problema
kampo servisu:
Jamaica tuir Lorna Black, mosu hanesan nasaun nebe nia eventu
kriminalidade as kada tinan. Ho nasaun kiik maibe numeru krimi no oho malu kada
tinan as. Exemplu iha 2001 tuir Jamaican Contabulary Statistics Department
numeru ema mate tamba hetan oho hamutuk 1,139 (Crime review 2001, 2002). Nee
hatudu katak kazu oho malu aumenta 252 iha tinan 2000, sae 290 kazu husi 1999. No kazu sira nee nia
autor maka jovem sira. Peskizador Blank no Minowa (2001) halo peskiza nebe
hetan apoia fundus husi banku mundial hatudu katak 55% husi krimi nebe akontese
iha Jamaica durante 1999 nia autor mak individu, ou ema sira nebe nia idade 26
mai kraik. Dadus refere reforca tan husi relatoriu Komesariu Policia Francis
Forbes iha tinan 2000 katak nuneru jovem nebe halo violencia no sai vitima
aumenta. Iha 2001, ema hamutuk 3,558 maka tama sela policia tamba krimi todan
(kejahatan berat), 1,929 involve jovem ho idade 25 mai kraik(Crime Review 2001,
2002). Aliende nee tuir Blank no Minowa (2001), ema sira nebe tama iha komarka
(prijaun/penjara) iha tinan 1999 ho idade 17-24 hamutuk 30% (Rob Whate,
2008:238).
Aktividade violencia nebe as iha Jamaica tuir Lorna
Black; katak kontribuisaun husi fator Geng (anak geng), nebe sai
hanesan modelu moris ema Jamaica durante tinan 20 ikus no sai hanesan ameasas
ba sociadade tomak. Fator seluk maka numeru ema la servisu (desenpregu)
nebe la hetan servisu no buka fatin hodi hasai sira nia frustadu, energia, no
hamrok ba dezafias(petualang) (Levy, 2001). Levy hatete kondisaun social no
frustadu ekonomia tamba la iha servisu, oportunidade, barukten, edukasaun,
trenamentu sai hanesan baze kresementu nebe diak ba existensi geng. Aliende nee
mos, tamba migrasaun nebe aumenta bebeik durante tinan 25 ikus nee, hado’ok
labarik/foin sae sira nebe dala barak mane husi apoia inan aman. Inan aman husi
labarik foin sae sira nee, migrasaun ba nasaun seluk hanesan Canada, Estadu
Unidos, no Inglatera tamba oportunidade servisu iha nasaun sira nee diak liu du
ke iha Jamaica. Entau, oan sira husik hela ninia avo, familia, ou kolega mak
hare, tan nee mosu fenomenu muda
labarik (perpindahan anak) (Blank no Minowa, 2001). Tuir Levy estragus
valor edukasaun no familiarista fo apoia tan deit triste nebe mosu iha ita nia
oin (Whate, 2008 :239-240).
Profile Nasaun Jamaica;
Nasaun besik USA, husi Florida ho distancia 770km
tasi sul. Jamaica ninia luan 10,990 km2. Nia numeru populasaun
hamutuk 2,680.029 iha tinan 2002. Jamaica uza sistema governasaun (sistem
pemerintahan) demokracia parlamentaria, ou monarkia konstituisional husi
Inglatera. Kondisaun ekonomia nasaun nee depende ba seitor agrikultura. Seluk
mak maining (pertambangan) inklui aluminium no boksit, manufaktur, no turismu.
21% labour force (angkatak kerja) tuir Lorna Black servisu iha agrikultura i
involve iha produsaun tohu(tebu). Mais menus 85% populasaun Jamaica la hatene
lee iha tinan 1980 (blank no Minowa, 2001).
Ho esplikasaun intrudusaun iha leten, iha
oportunidade nee, ita sei hakerek fokus liu ba problema ekonomia, liliu “
desenpregu sai ameasa ba estabilidade nacional”.
A.
Formulasaun Problema
Bazeia inrudusaun
nebe iha leten, maka tuir mai ita sei hatuur problema hirak nebe sei topiku
hodi halo analiza:
1.
Desenpregu
iha Timor Leste ho nia karakteristiku
2.
Impaktu desenpregu
ba estabilidade nacional
B.
Perguntas save
1.
Karakteristiku
desenpregu iha Timor Leste oin nusa?
Hare husi aspetu ekonomia?
2.
Impaktu husi
desenpregu ba estabilidade nacional maka oin nusa?
II.
Baze Hanoin ka aspetu teoria;
A.
Difinisaun
desenpregu (ema la servisu)
Tuir Lincolin Arsyad (2010), desenpregu katak ema
nebe tama iha grupu servisu (tinan 15 – 64) nebe sidauk servisu/la servisu ka
dadaun buka hela maibe sidauk hetan. Sira nee mak hanesan inan sira iha uma(ibu
rumah tangga), estudante pre sekundaria, sekundaria no encino
suprior(mahasiswa) no sira seluk nebe sidauk ka tamba prekupasaun seluk sidauk
servisu.
Tipu desenpregu
a. desenpregu friksional (frictional Unemployment
katak desenpregu nebe hahalok provesoria (sementara) tamba tempu, informasaun,
no kondisaun geografika entre ema nebe buka servisu no vagas servisu.
b. Desenpregu strutural (structural Unemployment)
katak ema nebe la iha servisu, la prense rekejitus ba vaga nebe fornece husi
servisu nain. Dala barak, toma liu antensaun ba kualidade rekurcu umanu/kandidatus
tamba progresu desenvolvementu ekonomia nebe avancadu tebtebes no presija
rekurcu iha kapacidade diak liu ida antigu/pasadu.
c. Desenpregu temporaria (seasonal Unemployment)
katak la servisu tamba kondisaun ekonomia nebe akontese fluktuasaun (mudancas)
iha kortu prazu (jangka pendek). Exemplu kondisaun nee agrikultor sira sempre
infrenta tamba iklima (hein udan atu kuda).
d. Desenpregu Siklu katak la servisu tamba impaktu
husi siklu ekonomia, nebe demand ba ema servisu tun duke supply.
B.
Estabilidade (stability)
Estabilidade katak kria ekelibre nebe harmonia (dinamis), laos deit
reponsablidade governu/estadu maibe sociadade/entidades tomak. Estabilidade
cidadaun Timor Leste garante iha
konstituisaun RDTL artigu 6 hanesan objetivu estadu nian nebe tenki atinji hodi
fo mahon ba povu tomak. Aliende nee iha artigu 146-148 mos konstituisaun RDTL
difini instituisaun estadu nian hodi garante estabilidade nacional maka
Falentil-Forca Defesa Timor Leste (F-FDTL) no Policia Nacional Timor Leste
(PNTL). Baze ida mak sai nudar mata dalan ba instituisaun estadu rua nee fo
siguranca ba cidadaun iha teritori tomak Timor Leste.
ELEBORASAUN PROBLEMA
I.
INFLUENCA DESENPREGU BA ESTABILIDADE NACIONAL
A.
Desenpregu
iha Timor Leste
a.
Karateristiku desenpregu
Hare husi aspetu ekonomia
ho kondisaun aktual Timor Leste nebe foin ukun an defisil ita koalia konaba
kampo servisu nebe adekuadu ba cidadaun tomak. Ho kontestu nasaun kiak/foin
harii sempre infrenta problema oioin inklui numeru densenpregu boot. Iha
karakteristiku nebe jeralmentu domina iha Timor Leste:
1.
Kampo servisu nebe limitadu. Atu rejolve Karakteristiku ida nee presija
kolaborasaun entidades tomak, liliu seitor privadu ho governu hodi kria kampo
servisu ba jovem sira. Nudar nasaun nebe foin ukun an, problema boot mak konfianca
husi investedores ba governu sei menus. Governu sidauk garante estabilidade no
facilidades hanesan infrasruktur hodi facilita bisnis iha Timor Leste. Exemplu
estradas, elitrecidade, ponte, no sst. Nudar save ba investadores sira hodi
kuda nia kapital iha Timor Leste. Tan nee, presija asaun konkritu husi governu
kria siguranca no lei investementu nebe adekuadu.
2.
Kapacidade servisu nain (trabalhadores) nebe sei
minimu, Estadu tenki rekuinece
katak kapacidade rekurcu umanu ita nian sei fraku tebtebes. Tan nee, se ita
buka atu kompete iha merkadu servisu nebe nakloke nee defisil.
3.
Vontade servisu nain (trabalhdores) sei minimu
(fator baruk), karakteristiku
vontade servisu ema Timor oan sei menus, sidauk valoriza servisu didiak nudar
ema professional. Fator seluk, maka pasencia
hodi halao servisu sei kuran liu, i dala barak ida nee fo impaktu makaas ba
rejultadu servisu.
b.
Numeru ema servisu iha Timor Leste
Bazeia ba census populasaun no uma kain Timor Leste 2010, total populasaun
Timor Leste hamutuk 1.066,582, husi numeru populasaun iha tinan 2004 hamutuk
923,198, numeru nee hatudu katak populasaun Timor Leste sa’e hamutuk 143,384
durante tinan 6 (nen) nial laran, ou pursentu 15 (15%). Husi numeru nee ita bele dehan katak kada
tinan(rata-rata) husi 2004 too 2010 ita nia populasaun sa’e 23,897 ou pursentu
2,5%. Aliende dadus census populasaun, dirasaun nacional estatistika mos halo
survey konaba Grupu ema servisu/labor force (angkatan kerja) Timor Leste.
Tuir survey nebe
halao iha tinan 2010 katak numiru ema ideda
15 liu (angkatan kerja) hamutuk 627,000 nebe oras nee namkari iha Timor Leste.
Tuir mai ita bele hare iha tabela kraik:
Dadus nia hun: DNE 2010.
Hare dadus iha leten hatudu mai ita katak numiru
grupu servisu (labour force) 262,000 nee ita fahe ba rua: maka sira nebe servisu hamutuk 252,000 no seluk la servisu hamutuk 9,000.
Furak mai ita hodi hare mak mayoria idade
servisu (15+) nee hela iha area rural hamutuk 449,000 no nomeru labour force
186,000, signifika katak kampo servisu ba ema sira iha area rural maka
seitor agrikultura (agrikultor). Agora husi numeru labour force nee iha ema
hamutuk 180,000 nebe hetan ona servisu, maibe iha ema hamutuk 4000 mak la hetan
servisu. Numeru ema hetan servisu iha
area rural nee as tebtebes nune sita ita analiza hodi hare ba sustentablidade
servisu nain sira. Sai duvidas mai ita kuandu ita koncedera ema sira hetan
servisu iha area rural nee, halo servisu permanenti durante tinan ida
nakonu(full servisu iha tinan ida).
Ita hare fali iha area-area urbanu(perkotaan), ho
labour force hamutuk 76,000, husi numeru nee, 71,000 maka hetan servisu restu
5000 la hetan servisu.
Survey nee rasik la hatete ba ita konaba area
servisu ba servisu nain sira, tan nee difisil ita koalia katak grupu (labour
force) iha tabela nee servisu permanente ou provisoriu, katak servisu nain
servisu hodi sustenta nia moris durante tinan ida ou rua/tolu ka servisu
provisoriu (temporariu).
Maibe atu ita bele ekilibre hodi kompriende
situasaun absoursaun ema servisu (tenaga kerja yang terserap) iha Timor laran,
ita mos bele hare oinsa seitor publiku ka estadu nebe durante tinan 9 ona
fornece servisu ba nia cidadaun.
Tuir relatoriu exekusaun orcamentu jeral (OJE
2010) seitor publiku absorsi ona ema hamutuk 32,733 maka sai funcinariu
publiku. Signifika katak husi 262,000 grupu servisu (labour force), seitor
publiku foin absorsi pursentu 12 (12%),
restu 88% ita la hatene servisu iha seitor nebe tamba too ohin loron DNE rasik
seidauk produs dadus ruma nebe relasaun ho asuntu nee.
Tamba nee se ita atu bele responde presentajen ema
la sirvisu nebe boot, ita koko halo asumsaun(asumsi) katak seitor privadu mos
fornece kampo servisu hanesan ho seitor publiku ho pursentu 12 (12%) nebe namkari iha seitor komerciu,
hotel/restorante, ONG, konstrusaun(konstruksi), industria, no sst. Konklujaun
husi asaumsaun nee, fo imajen mai ita katak Timor Leste foin ema sira hetan
servisu foin 24% nebe absorsi ona iha seitor publiku (governu) no seitor
privadu. Agora 76% maka oras sidauk hetan servisu nebe parmanenti, sira nee mak
agrikultor, buruh bangunan, ema sira remata eskola/hakotu nia eskola, ka ema
sira nebe oras sai inan iha uma.
B.
Involvementu jovem nebe sempre kria situasaun la
hakmatek iha sociadade nia leet
Hare ba limitasaun kampo servisu ohin loron
kompara numeru labour force, estadu tenki iha politika atravesa governu hodi
buka rejolve. Tamba faktus mak ita hotu hare katak baruilu sira nebe akontese
iha teritoriu laran mayoria hahu husi jovem. Jovem laos autor ba
desenvolvementu maibe dala barak sai hanesan objetu ba politikus hodi halo
problema. Exemplu grupus artemadcais nebe sempre halo baruilu iha komunidade
nia leet, hanesan iha Cassa-Distritu Ainaro entre PSHT no Korka (STL:3 Juinu
2010). Kazu Cassa hanesan exemplu husi kazu barabarak nebe involve jovem iha
teritoriu Timor tomak hanesan tuir mai nee:
1.
Krizi 2006,
barak mak husi joventude, ita hotu sei lembra oinsa jovem organiza sira nia an
ka organiza husi ema seluk hodi sunu uma, baku malu, lelan ema nia sasan husi
uma ba uma seluk, tuir demostrasaun, no sst.
2.
Oinsa jovem
sira involve iha baruilu iha fatin festa hanesan kazu nebe akontese iha
Delta-Comoro no Vila Verde nebe rejulta jovem ida mate tamba hetan tiru husi
policia, i to’o ohin loron ita sidauk hatene nia prosesu.........buka info nia
hun??????tempo semanal,,,,,,,,,.
3.
Kazu baku
malu entre grupu artemaceis iha distritu Baucau nebe rejulta jovem kanek tamba
hetan ta’a.
4.
Kazu seluk
iha fatin hanesan diskoteka tamba hemu tua lanu, ka tamba haksesuk malu
feto/mane, ou dala ruma odiu malu antes
depois hasoru malu iha diskoteka.
Fenomenu violencia (kekerasan) nebe
mayoria involve joventude tuir matenek nain Rob Whate katak akontese tamba sira
la hetan domin husi familia, la iha atensaun
husi inan aman, la servisu, balun la eskola. Tamba atetude husi familia
hasoru jovem sira hanesan nee entau, sira komesa sai husi uma i buka nia maluk
sira nebe bele simu sira hodi koalia, halimar, no bele lao hamutuk. Tuir Rob Whate, indikadores hirak nee sempre
mosu iha sociadade nia leet hodi hare grupu jovem sira la dun diak/marjinalizadu
maka kiak, la servisu, asaun kekerasan aumenta, frekuancia hakotu eskola nebe
as, no uma la iha (tuna wisma) (White 19:2008).
Ita koko elabora indikadores sira nebe aprejenta
husi White, ho kontestu ekonomiku Timor Leste, tamba sa jovem gosta mete
violencia (kekaran)?
a.
Kiak hanesan
kestaun nebe fo infloenca ba atetude jovem sira. Situasaun nee forma sira sai
la barik nebe nia vida moris difisil (presaun makaas) hodi hases an ho
situasaun ekonomia nee. La barik tenki buka oinsa bele defende an hanesan umanu
atu existe nafatin iha sociadade nia leet. Kiak hanesan moras ekonomia nebe
sempre sai asuntus ba ekonomista hodi deskute iha
fatfatin,,,,,,,,,,,,,,,,,,,.????
b.
La servisu,
fenomenu nebe akontese barak liu iha Timor Leste. Grupu ida nee fasil hodi
organiza an halo krimi no fasil ba ema seluk (politikus) organiza sira ho
promesa osan hodi halo baruilu/violencia. Kondisaun nebe kada tinan akontese no
sei aumenta bebeik tamba jovem sira la iha aktividade produtivu, ka aktividade
nebe bele fo benefisiu ba nia an.
Aliende la iha
aktividade produktivu, governu too ohin loron sidauk iha meus ou kometmentu
politika hodi rejolve problema kampo servisu. Inkonsistente governu atu kria
kampo servisu ba jovem nee reflete husi politika governu halo alokasaun
Orcamentu Jeral Estadu kuaze pursentu 70-80 (70%-80%) ba fali instituisaun
estadu (ka serve deit grupu sira iha governu laran) iha 2008-2010, no iha
pursentu 20-30 (20%-20%) deit iha nia influenca ba povu atravesa projetus.
c.
Ho eskola
gratuitu nebe estadu fornece hahu husi eskola primaria to’o eskola sekundaria
jovem barak mak iha oportunidade hodi eskola to’o akaba/remata. Maibe pontus
inportante nebe presija ita hatan maka kompetisaun iha kampo servisu oinsa sa?
Kapacidade kompete iha ga lae? no kampo servisu nee rasik iha ga lae? Liliu
relasaun ho jovem sira nee nia nivel eskola minimu. Aliende kampo servisu, dala
barak labarik sira nebe hela iha area rural la fokus ba nia eskola tamba sira
mos ajuda inan aman hodi servisu iha toos no natar. Nemak mayoria akontese iha
sociadade sira iha area rural tamba problema ekonomia, ka dala ruma jovem sira
hakotu nia estudu iha klaran.
C.
ESTABILIDADE
NACIONAL HARE HUSI ASPETU EKONOMIA
Kontribusaun ba estabilidade nacional presija involve entidades tomak hodi
kria situasaun nebe hakmatek, harmonia, no iha dame no paz. Entidades sira
nemak hanesan: sociadade/komunidade, oragnizasaun politika, media, ONG, no
instituisaun estadu. Hanesan nasaun demokratiku nebe nurak, estabilidade
nacional sai hanesan save hodi garante desenvolvementu nasaun. Maibe kuandu
hateke fali ba krizi 2006 sai lisaun
boot ba povu Timor Leste, liliu instituisaun estadu nebe sai hanesan
responsablidade hodi fo mahon ba nia cidadania.
Hare akontensementu nee hatudu ba ita katak jovem nebe lolos sai nudar
autor desenvolvementu iha futuru kontrariu fali, i fasil para hetan agitasaun
husi politika nain (politikus) hodi involve dereita iha konflitus 2006. Faktus
nebe komunidade lembra nafatin jerasaun ba jerasaun. Situasaun nee halo
espektasaun povu barak maka lakon konfinca ba instituisaun estadu sira liliu
seitor siguranca (F-FDTL no PNTL). Tamba krizi 2006 rejulta ema barak mate,
lakon nia riku soin, no tenki moris iha kampo refujiadu durante tinan rua nia
laran.
Imajen
husi konflitus 2006 mosu tamba reflesaun husi maturidade lideranca politika
nebe ambisiuzu no egoeste nunka hateke ba problema nebe povu hasoru, maibe sira
mete liu sira an no grupu hanesan sasukat hodi jeneraliza situasaun riil
sociadade. Povu nebe mukit tamba falta kampo servisu sai hanesan objetu
politika hodi manipula nia hanoin atu nune dudu interece politikus nia
objetivu.
Aliende problema politika,
kontribuisaun bo’ot atu garante estabilidade nasaun maka ekonomia. Seitor ekonomia iha infloenca
signifikante ou determinante ba estabilidade nacional. Atu evita mosu konflitus
iha sociadade nia le’et, governu tenki kria kondisaun ekonomia hanesan tuir mai
nee:
a.
Kapacitasaun
rekurcu umanu/investementu ba umanu.
Nudar nasaun nurak
no falta rekurcu umanu nebe iha kualidade, governu tenki kria kondisaun nee
hodi koresponde ho problema nebe governu infrenta. Kapacitasaun sei lori
impaktu pozitivu ba esperencia, kreatividade no bele aumenta kualidade hodi
hasoru problema rasik. Estudu Schultz, Harbison, Dension, Kendrick, Moses
Abromovits, Becker,
Kuznets (Jhingan,1988) hatete katak
fator inportante hodi hasa’e kresementu ekonomia iha Estado Unidos Amerika maka
despeza ba edukasaun nebe as.
b.
Loke kampo
servisu
Kampo servisu nudar
asuntu inportante hodi rejolve problema desenpregu nebe oras maka’as, i kada
tinan sei aumenta bebeik tamba resalaun ho idade servisu no ema sira nebe akaba
nia eskola. Kriasaun kampo servisu iha modelu rua, ida governu maka kria
servisu atravesa despeza OJE kada tina-tinan. Rua kria husi seitor privadu. Seitor
privadu mos ita fahe ba rua, investementu husi rai laran (domestika) no
investementu rai liur (esternu). Tuir observasaun katak ita sidauk maneja
oportunidade didiak hodi rejolve desenpregu.
Kampo servisu nebe
oras nee limitadu tebtebes iha Timor Leste hetan influenca fator hirak tuir mai
nee; premeiru
politika alokasaun Orcamentu Jeral (OJE) husi governu nian sidauk diak, liliu
kapital desenvolvementu nebe kiik liu du ke gastus permanente ba instituisaun
governu. Signifika ema oituan deit mak hetan influenca husi despeza governu
(kontra funsaun orcamentu estadu). Sigundu; Investementu privadu iha
Timor Leste sei menus liu. Governu presija istimula kondisaun rai laran, liliu
desenvolvementu infrastrutura exemplu estradas, ponte, eletrecidade, nune mos
estabilidade politika/siguranca, no lei investementu. Exemplu sira nee sai
sasukat ba decijaun investor sira atu kuda nia kapital iha ita nia rai laran. Terceiru;
Trabalhadores ilegal mos fo influenca limitasaun kampo servisu. Problema nee governu
tenki atende ho seriu, tamba faktus hatudu katak oportunidade nebe iha dala
barak prense ho trabalhadores ilegal, hanesan foin lalais policia Imigrasaun
kaptura nain 25 husi Indonezia. Nee sidauk sura ho ema estarnjeiru nebe utiliza
sala visa nebe sira kaer? Exemplu sira nebe mai leba sasan tama uma sai uma
hodi fa’an, solda sapatu, bada’e (buruh bangunan) no solda osan mean inklui iha
fatin deskoteka halo multifunsaun iha Dili laran nee, uza visa saida? Mesmu
oportunidade sei kiik maibe lori impaktu ita nia ekonomia, tamba osan sira nebe
ema sira hetan iha Timor sei lori semo hotu ba liur (capital fligt).
c.
Distribuisaun
rendementu nacional la ekelibre sai dezefius ba governu hodi hasoru problema
konflitus entre jovem tamba la hetan servisu, iha parte seluk hamosu migrasaun
populasaun husi area rural ba konsentra iha kapital tamba desenvolvementu nebe
sentraliza.
Hare husi motante
Orcamentu Jeral Estadu (OJE) kada tinan hahu ano fiskal 2008 komesa sae
maka’as, husi $ 315 miloens iha tinan 2006/07 sa’e ba $ 788,312 miloens (sa’e
151%) iha tinan 2008, tinan OJE 2009 $ 680,783 miloens, $ 2010 636,859 miloens,
no 2011 hamutuk $ 1,306,018 biloens
Tidak ada komentar:
Posting Komentar